Meditera mera

Meditation är faktiskt lite underskattat. Och visst kan det vara svårt första gångerna, speciellt om man normalt sett är lite stressad – men det är bara ytterligare en anledning att faktiskt börja meditera.

Förutom att det minskar stress så förbättras minnet, du blir mer kreativ, du får lättare att somna, sover bättre, det hjälper hjärtat, minskar huvudvärken, minskar depressioner, immunförsvaret blir starkare, det kan minska risken för blodpropp, det kan förbättra självkänslan och mycket annat.

Vilka fördelar man upplever är givetvis individuellt, men meditation är positivt för alla på ett eller annat sätt. Det är dock viktigt att ge det lite tid, för en del effekter märks inte direkt efter första meditationen. För att få ut så mycket som möjligt utav meditation så bör man meditera regelbundet under en längre tid – ja, helst genom hela livet.

Som tur är så kan man meditera på många olika sätt, det handlar helt enkelt om att hitta sitt eget sätt – något som fungerar för en själv.  Man måste inte göra det en timme per gång eller flera gånger per dag heller. En del kanske tycker att ett par gånger i veckan räcker för dem, eller 5–10 minuter per dag. Det viktigaste är egentligen inte hur man mediterar eller hur ofta man gör det, utan att man gör det.

Så hur mediterar man då? Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, och som sagt finns det många sätt, så man får prova sig fram. Man kan dock utgå från dessa steg:

  1. Hitta en lugn plats. Det spelar ingen större roll vart det är, det viktigaste är att man kan slappna av och vara ifred där. En del passar på att meditera på bussen på väg till eller från jobbet, med hörlurar eller öronproppar i öronen. Man kan alltså göra det precis vart som helst, så länge det är ostört och man kan slappna av.
  2. Blunda, och andas lugnt. Fokusera på andningen. Du kan även välja ett ord eller en kortare mening att fokusera på, och upprepa den för dig själv varje gång du andas ut. Det kan vara vad som helst, välj något som gör dig avslappnad eller glad.
  3. Självklart kommer det att dyka upp störande tankar ibland, inte minst i början. Det betyder inte att du har misslyckats. Låt dem komma, notera dem och släpp dem sedan med en gång och fortsätt fokusera på andningen eller ditt ord / mening.

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara, och som sagt så räcker det med 5 minuter – men gärna varje dag. Efter ett tag kan du utveckla din meditation på olika sätt, eller fortsätta på precis samma sätt.

Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *