Bli positiv och lev längre

”Om man är positiv som fan så går allting bra” sjunger Magnus Uggla. Och det stämmer faktiskt ganska bra. Generellt så går faktiskt det mesta bättre om man är positiv, och inte minst så hanterar man motgångar bättre. Och dessutom så lever man längre, enligt forskarna. Så om man vet med sig att man är lite av en surmule så kan det vara värt att testa. Man har ju knappast något att förlora på det, men desto mer att vinna!

Såhär blir du mer positiv:

1: Sov gott, och träna.

Ja, båda dessa tjatar vi ofta om. Men du förstår säkert varför? Såväl sömnen som fysisk aktivitet är A och O för att man ska må bra, såväl fysiskt som psykiskt. Och båda dessa påverkar så otroligt mycket – humöret, kroppen, energin och så vidare. Så se till att få tillräckligt med sömn, och rör på dig.

2: Följ positivitet eller följ inte alls

Sociala medier upptar en stor del av våran tid i dag, vilket ofta är väldigt negativt. Det positiva är att man kan välja vad man vill se. Vilka bilder och texter gör dig glad, motiverad eller inspirerad? Följ! Vilka gör dig arg, ledsen eller avundsjuk? Avfölj, eller låt bli att börja följa.

3: Umgås med positiva människor

Man blir faktiskt som man umgås, så även i verkligheten är det viktigt att välja noggrannt vad man vill se och höra. Umgås mer med människor som är positiva och som får dig att må bra, och mindre (eller inte alls) med dem som sprider negativ energi. Eller se till att bli riktigt positiv själv, och ”smitta” dem.

4: Gå ut i skogen

Naturen har verkligen en positiv effekt på välmåendet, hälsan och inte minst humöret. Lugnet och den friska luften gör dig helt enkelt lugn och lycklig. En skogspromenad, picknick eller att bara sitta en stund och njuta av naturen är ett perfekt sätt att komma ned i varv, och det gör dig även mer positiv.

5: Tänk positivt

Det här är kanske inte så enkelt om man inte redan är en positiv person, men faktum är att du inte behöver tro på det – till en början. Men om du lurar din hjärna att du är positiv så kommer den till slut att tro på det, och då blir du positiv. Övning ger färdighet, som det heter.

6: Le!

Ett annat sätt att lura hjärnan är faktiskt att le. Precis så enkelt som det låter. Då skickas nämligen signaler till hjärnan att du är glad, vilket i sin tur får dig att känna dig gladare. Och om du är glad så blir du automatiskt positivare också. Det blir helt enkelt en positiv spiral. En annan fördel är att man använder många fler muskler i ansiktet när man ler, vilket gör att ansiktet får ett litet träningspass på köpet. Win-win-win!

7: Avsätt tid för att grubbla

Om du är en person som grubblar mycket så kan det faktiskt hjälpa att avsätta en bestämd tid för just det. Det låter kanske konstigt, eftersom grubblandet knappast gör dig positiv – snarare tvärtom. Men genom att avsätta tid för det så kan du vara positiv all övrig tid. Om negativa tankar dyker upp så kan du helt enkelt tänka ”det där kan jag tänka på när jag ska grubbla istället”, och helt enkelt återgå till det du gör. På så sätt blir det lättare att släppa sådana tankar. Du kan avsätta tio minuter om dagen, tjugo minuter två gånger i veckan eller en kvart i veckan – det är helt upp till dig. Men försök att hänvisa alla negativa och oroliga tankar till just den bestämda tiden.

8: Gör mer av det som får dig att må bra

Om du sällan gör någonting kul eller unnar dig någonting, då är det ju knappast konstigt om du känner dig negativ. Se till att ge dig själv anledningar att vara positiv. Det kan vara allt från att spendera mer tid med familj och / eller vänner, till att gå ut och dansa, träna, resa eller bara ta det lugnt. Fundera över vad du skulle göra om du kunde göra precis vad du ville, när du ville. Hur skulle dina dagar se ut? Självklart är det inte rimligt att du kan lägga upp ditt liv på det sättet, men det ger dig en hint om hur du ska spendera din lediga tid.

9: Gör mindre av det som får dig att må dåligt

Detta hänger ihop med föregående punkt, och är minst lika viktigt. Undvik helt enkelt sådant som gör dig på dåligt humör, och gör ingenting bara för att du känner dig tvungen. Om du inte mår bra av det så är det inte värt det. Man har alltid ett val, och det går alltid att göra saker på ett annat sätt. Och kom ihåg, om det berör andra människor eller om någon kan bli ledsen eller besviken, då är kommunikation alltid lösningen. Självklart kan folk bli ledsna och besvikna om de inte vet anledningen, men om du förklarar varför så kommer de förmodligen att förstå. Så var alltid ärlig mot din omgivning.

10: Följ ditt hjärta

Det här är kanske det allra viktigaste. Gör alltid det som känns rätt för dig själv – inte det du borde göra, det andra tycker att du ska göra eller det man ”ska” göra. Vantrivs du på jobbet? Byt jobb. Känns utbildningen inte rätt? Hoppa av. Är du inte nöjd med din bostad eller bostadsort? Flytta. Det finns alltid andra alternativ. Ibland måste man prioritera bort något annat, ibland måste man kämpa för att nå dit man vill och ibland måste man övervinna sin rädsla, men det finns alltid ett sätt att förändra det man inte är nöjd med. Och om du verkligen vill förändra någonting så finns det ingen anledning att låta bli.

Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *