10 enkla sätt att investera i din hälsa

Såhär är det: Det viktigaste att investera i är dig själv, och det allra bästa sättet att göra det är genom att investera i din hälsa. Detta gäller inte minst män, eftersom de oftast är betydligt sämre på att gå till läkaren när de behöver och att ta hand om sig själva – men alla bör förstås investera i sin hälsa ibland.

Nu tänker du förmodligen ”det låter alldeles för krångligt” eller ”det har jag inte tid med”. Men det behöver inte alls vara särskilt svårt eller avancerat, utan det finns många enkla sätt att göra det. Det kan handla om allt från några minuter, till någon timme i veckan – men varje minut du investerar i din hälsa ger utdelning. Omedelbar utdelning eller utdelning på lång sikt, men en sak är ändå söker – det är alltid värt att investera i sin egen hälsa.

Därför har vi samlat 10 tips på investeringar som du kan göra, och som varken är komplicerade eller tidskrävande. Perfekt för den som lever ett hektiskt liv, för den som vill förbättra eller hålla koll på sin hälsa men inte vet hur – ja, för alla, helt enkelt!

1: Gör en hälsoundersökning. 

Här finns faktiskt flera olika alternativ. Ibland finns det möjlighet att boka tid på sin vårdcentral för en allmän hälsoundersökning, men detta är ingenting som prioriteras och väntetiderna på vårdcentralerna kan vara långa. Därför är det enklaste att boka tid på en privat läkarmottagning, men då kan det istället kosta en del. Dock brukar man då göra en grundlig undersökning med bland annat EKG, blodtryck, lungfunktionstest samt kolla hörsel och syn och en hel del annat. 

I dag finns även möjlighet att beställa blodprover utan att träffa en läkare. Man betalar då för att få ta ett antal prover, och går sedan till en provtagningscentral. När provsvaren kommer så kan man se dessa på internet. Snabbt, enkelt och bekvämt. Självklart är en grundlig undersökning på vårdcentral bättre, men blodprover är också ett väldigt viktigt att ta regelbundet och om man inte har möjlighet att göra en hälsoundersökning på vårdcentral så är blodprover ett utmärkt alternativ.

2: Ta tillskott.

Det här kan kännas lite som en djungel. Dels för att det finns väldigt mycket att välja mellan, det finns olika typer av tillskott och det kan vara svårt att veta vad man behöver. Här kan det vara bra om man faktiskt har tagit blodprover, eftersom provsvaren kan indikera om man har en brist eller ligger på gränsen. Om man har en brist bör en läkare skriva ut receptet, om man ligger på gränsen så kan man istället köpa ett receptfritt tillskott och ta för att undvika att utveckla en brist. Om man misstänker att man har brist på något ämne, till exempel för att man inte äter rätt kost för att få i sig det eller har symptom som kan tyda på en brist, så är det en bra idé att be en läkare skriva remiss på provtagning. Det är ett enkelt sätt att få reda på hur värdena ser ut, och även om brister på vitaminer och mineraler kanske inte låter så farligt så kan det faktiskt bli riktigt illa i längden – och det är definitivt inte bra att gå länge med brister.

Trötthet är till exempel ett vanligt symptom på många vitaminbrister, likaså nedstämdhet. Det är jättebra att läsa på lite om olika vitaminer, vad de finns i och vilka symptom brist på dem ger. På så sätt kan man hålla lite koll på vad man verkligen får i sig. Om man inte äter väldigt allsidig kost så kan det vara extremt svårt att få i sig tillräckligt av alla vitaminer och mineraler som vi behöver. Ett multivitamintillskott kan vara ett bra komplement, oavsett hur eller vad man äter.

Vintertid bör alla människor ta tillskott av D-vitamin. Vi får nämligen i oss D-vitamin från solen, till väldigt stor del åtminstone. Även om detta vitamin lagras i kroppen så räcker inte det vi får under sommaren till nästa sommar, och under mörka årstider blir det nästintill omöjligt att fylla på det på samma sätt. I Sverige behöver vi helt enkelt D-vitamintillskott under vinterhalvåret, börja gärna i september eller oktober och fortsätt fram till mars eller april – och se till att vara ute så mycket som möjligt i solen under sommaren, och även övriga årstider förstås.

Även probiotika och Omega 3 är sådant som alla mår bra av att få i sig, och som är extremt svårt att få tillräckligt av genom kosten. När det gäller det sistnämnda så gäller det dock att hitta rätt sort, många som säljs är tyvärr helt verkningslösa. Bara detta är tyvärr en hel vetenskap, men det kan vara bra att ha det i åtanke när man köper Omega 3 tillskott, och utvärderar dess resultat. Tänk också på att det kan ta några månader innan det faktiskt ger full effekt, så utvärdera inte allt för fort.

Detta ämne skulle vi kunna skriva om länge, men sammanfattningsvis så är det väldigt individuellt vilka tillskott man behöver. Men med det sagt så är tillskott väldigt användbart, och ofta extremt viktigt. För att göra det lite mindre krångligt så sammanfattar vi det såhär; satsa på D-vitamin under vintern, multivitamin året runt och gärna probiotika och Omega 3. Ta gärna blodprover för att kolla dina värden och eventuellt komplettera med det som just du behöver. 

3: Träna regelbundet.

Det här kommer vi förmodligen aldrig sluta tjata om, just för att det är så viktigt. Det spelar ingen roll om du redan är i toppform, om du har bra kondition och är normalviktig. Träning är bra på så många sätt och väldigt viktigt – hela livet. Att investera åtminstone någon timme i veckan, och gärna mer än så, är definitivt en bra idé. Om du känner att du inte kan avvara en hel timme så kanske du hinner med en halvtimme två gånger i veckan, eller en kvart fyra gånger i veckan? All träning är viktig, och varje minut räknas.

Här vill vi även påpeka att träning inte behöver innebära att du tvingar dig själv till gymmet varje vecka eller gör något du tycker är jättetråkigt. Det finns många olika typer av träning, och det finns definitivt någonting du tycker är roligt. Badminton, dans, pilates, löpning, cykling, simning – ja, det finns verkligen hur mycket som helst att välja mellan. Och om du lätt tröttnar på att göra samma sak hela tiden så är det bara att variera mellan olika träningsformer – det är faktiskt bara en fördel.

4: Ät mera frukt och grönt.

Egentligen vill vi skriva ”ät nyttigt” eller ”ät rätt”, men vi vet att en total omställning i kosten kan vara allt annat än enkelt och snabbt. Man ska lära sig vad som faktiskt är nyttigt och inte, sedan ska man vänja sig vid att köpa just det – och kanske tillaga helt andra rätter än vad man är van vid. Om man äter relativt onyttigt eller inte har någon större koll på vad man ”bör” äta, då är det helt enkelt bättre att ta det stegvis. Ett litet steg i taget.

Därför vill vi istället uppmana dig att äta mer frukt och grönt, för då kommer du automatiskt att äta lite mindre av allt annat – inklusive det onyttiga. Och om du vill ha ytterligare en utmaning, eller ett nästa steg, så kan du även sluta äta godis – eller minska ditt sockerintag. Om du äter mycket sådant så kan en minskning ge enorma fördelar för din hälsa och ditt välmående. Andra steg man kan fortsätta med är till exempel att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma, börja äta frukost om man inte redan gör det, äta mindre portioner oftare istället för ett eller två stora mål, äta nyttiga mellanmål och så vidare.

Kosten är mycket viktigare än vad man tror, och den påverkar vår hälsa otroligt mycket. När det gäller viktnedgång så handlar faktiskt 80 procent om vad man äter, och 20 procent om motion. Det är tänkvärt! Sedan har träning och motion överlag som sagt många andra fördelar också, så vi behöver såväl en sund kosthållning som motion. Men om det känns för mäktigt att ändra hela kosten på en gång så kan små steg fungera bra – och då är chansen dessutom större att man lyckas hålla i sina nya, sundare vanor.

5: Spendera tid med nära och kära.

När du tänker på hälsa så är kanske inte gemenskap, vänskap, umgänge, relationer och den sociala biten det första du kommer att tänka på. Men det är faktiskt bevisat att goda relationer och socialt umgänge är väldigt viktigt för våran hälsa. För den psykiska hälsan, förstås, och för att vi ska vara lyckliga. Men faktiskt även för våran fysiska hälsa, då det är något som får oss att slappna av, det får stressen att minska och så vidare. Vi mår helt enkelt bättre både fysiskt och psykiskt av att vårda våra relationer och umgås med nära och kära – och vi lever längre.

Detta tips riktar sig främst till den som inte har så mycket tid för socialt umgänge, kanske främst fokuserar på jobb eller har något annat som tar upp all tid. Ta dig tid! Det kanske känns omöjligt, men du kommer högst troligt att ångra dig om du inte gör det. Dels för att din hälsa faktiskt påverkas mycket av det, men också för att vi aldrig någonsin får ta våra nära och kära förgivna – inte vännerna, inte syskonen, inte föräldrarna, inte barnen, inte partnern, inte någon. Om du inte tar dig tid att faktiskt träffa dem ibland, så finns de kanske inte där den dagen du behöver dem.

6: Ta en paus.

Stress är en stor bov när det gäller hälsa, och den bör tas på största allvar. Därför är det jätteviktigt att stanna upp ibland, och ta en paus. Och det kan göras på så många sätt – ta en powernap, meditera, tänd ljus och bada bubbelbad, ta en promenad, gå ut och ät middag med någon – eller själv. Det handlar egentligen bara om att koppla av, ta det lugnt, fokusera på något annat än jobb och vardag – eller att inte fokusera på något alls.

Vad som fungerar bäst för dig vet bara du, och det bästa är att kombinera flera olika saker. Kanske kan du ta 5-10 minuter varje dag då du bara vilar, mediterar eller gör någonting annat som får dig att komma ned i varv. Kanske är en liten promenad varje dag det som passar dig, eller att avsluta dagen med ett bad, eller att koppla av med en kopp te och en bra bok. Försök hitta någonting du kan göra varje dag, eller vill flera tillfällen under dagen. Det behöver inte vara något avancerat – att ta en paus för att fokusera på andningen i ett par minuter vid några tillfällen, till exempel. Komplettera det med något du kan göra en gång i veckan – en mysig dejt med din partner, en fika med en vän, yoga, att hitta på något helt själv – vad som helst som passar dig, och som får dig att slappna av. Det behöver förstås inte vara samma sak varje vecka, även om det kan vara det.

7: Koppla ned – och gå ut i naturen.

Det här är egentligen två tips, och du kan använda dem var för sig – eller kombinera dem. Båda är dock lika viktiga, så om du inte redan tänker på att göra dessa saker så borde du verkligen börja med det nu.

För det första; stäng av datorn, lägg ifrån dig telefonen. Dessa saker, och då framför allt internet, har faktiskt otroligt negativa effekter på våran hälsa och vårat välmående. Att vi dessutom är ständigt uppkopplade och pillar på mobilen stora delar av dagarna, det är inte bra. Vi vill förstås inte inse detta, eftersom vi har svårt att lägga bort telefonen, men det är så det är. Och om vi ska peka ut en extra stor bov här så skulle det vara sociala medier. Vi vet, det är ett bra sätt att hålla kontakten med vänner som bor långt borta och allt det där, men det finns även en rad nackdelar med det. Få saker får så många människor att må så dåligt på så många sätt, som sociala medier.

Så använd dator, mobil och surfplatta så lite som möjligt – och umgås med folk i verkligheten istället. Håll kontakten med vänner långt borta på sociala medier om ni inte kan ringa, maila eller ha videosamtal istället. Men utöver det, undvik sociala medier. Ge det några veckor åtminstone, gärna helt utan sociala medier, så kommer du förmodligen kunna se själv att du mår bättre när du slipper få tragiska nyheter blandat med andra människors ”perfekta liv” kastat i ansiktet varje dag. Du kommer att jämföra dig mindre med andra, se allt du själv har istället för att bara se vad alla andra har, slippa bli ledsen eller oroad över allt dåligt som händer och så vidare – listan kan göras lång. Dessutom får du mer tid över till viktiga saker, och människorna i ditt liv som sitter bredvid dig istället för dem på skärmen. Och om de på skärmen är lika viktiga, då kan du ju faktiskt träffa dem i verkligheten istället.

Och du får dessutom tid att gå ut i naturen! Nej, det spelar faktiskt ingen roll om du är van vid det eller inte alls är intresserad av det – alla människor mår bra av det. Frisk luft (som vi inte är bortskämda med idag), lugnet (som vi inte heller är bortskämda med) och möjligheten att bara vara. Och det här passar verkligen alla. Om du har barn kan du ta med dem och låta dem upptäcka naturen, du kan plocka svamp och bär, du kan sitta i stillhet och meditera, ha picknick, tälta med vännerna, gå en lång promenad eller bara njuta av tystnaden och andas. Att spendera tid i naturen kan minska stress och göra oss lugna, samtidigt som det ger energi och hjälper oss att ladda batterierna. Det är verkligen bland det bästa du kan göra för din hälsa, samtidigt som det är enkelt och dessutom helt gratis. 

8: Gå på massage.

Det här passar väl kanske inte den som faktiskt inte gillar massage, eller ogillar beröring från okända människor. Men när det gäller det förstnämnda så finns faktiskt många olika typer av massage och många olika sätt att massera på, så säkerligen gillar man någon form av massage. Om man däremot inte tycker om beröring från en okänd person, då kan man kanske be sin partner eller en vän om massage om det känns bättre. Det finns även många olika produkter som kan ersätta traditionell massage, så som massagefåtölj och massagekuddar och så vidare. Oavsett vad man föredrar du är massage verkligen fantastiskt för hälsan.

Man tänker kanske främst på att massage är skönt, och att det är bra om man är stressad. Och det stämmer förstås, men det finns många fler fördelar. Det ökar blodcirkulationen, minskar smärta, minskar spänningar, kan ge bättre sömn, kan öka energin, påskyndar läkning och återhämtning, förbättrar immunförsvaret, förebygger och lindrar spänningshuvudvärk och minskar oro och depression – bland annat.

Ja, ni förstår ju själva. Massage är otroligt bra på många olika sätt och ett perfekt sätt att investera i sin hälsa. Så unna dig en timme, eller åtminstone en halvtimme, då och då. Det kommer definitivt att boosta din hälsa och få dig att må bättre. Allra helst ska man se till att få massage regelbundet, gärna en gång i veckan, men det kan förstås bli dyrt – om man inte investerar i en massagefåtölj / massagekudde, eller har en väldigt snäll partner / vän.

9: Drick mycket vatten.

Det här har du hört många gånger förut – och nu får du höra det igen. Drick vatten. Precis så enkelt är det. Det här är förmodligen det lättaste och minst tidskrävande sättet att investera i sin hälsa – att dricka mycket vatten, varje dag. Men låt dig inte luras av att det är lätt, för det är faktiskt väldigt bra.

Att dricka vatten är bra för immunförsvaret, det kan minska ledvärk, du undviker förstoppning, hyn mår bättre, du blir piggare, du kan lindra huvudvärk, det hjälper dig att gå ned i vikt eller hålla vikten och mycket annat. Ja, även här finns väldigt många fördelar. Och dessutom är det så enkelt så det finns ingen anledning att inte göra det.

10: Vad behöver du? 

Övriga tips var generella och passar alla. Nu ska vi rikta oss mot just dig – men då är det förstås bara du själv som kan svara på vad du behöver. Det vi menar är helt enkelt; gör någonting åt det. Har du länge gått med värk i leder? Har du ofta huvudvärk? Är du stel? Har du ont nacken? Känner du dig uppblåst? Är du orolig? Deppig? Säkerligen kan du komma på minst en sak som besvärar dig, men som du inte har tagit itu med ännu. Eller så har du försökt, men det har inte hjälpt. Nu är det dags att fundera på vad du kan göra åt det. 

Behöver du gå till en läkare? Börja gå på gym? Gå till en sjukgymnast, eller naprapat? Behöver du gå och prata med någon? Lägga om din kost? Prova någon produkt eller naturläkemedel? Fundera, och se till att göra någonting åt det. Att gå med smärta eller må dåligt på andra sätt länge är inte bra, och påverkar ofta fler områden än vad man tänker på. Förr eller senare måste du ta tag i det, och hellre förr än senare.

Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *