Vägen till lycka, del 2 – Så blir du lycklig

Lycka är en hel vetenskap faktiskt. Man kan fundera över vad lycka egentligen är, varför vissa människor tycks ha lättare för att känna lycka än andra, hur lycka känns och vad som gör oss lyckliga. Nu ska vi fokusera på det sistnämnda; nämligen hur man blir lycklig – eller ännu lyckligare.

Självklart är detta till väldigt stor del individuellt. Även om någonting gör en person lycklig så behöver det inte betyda att det gör alla lyckliga – ibland kan det faktiskt vara precis tvärtom. Det är väl just det som är ”hemligheten” med lycka – eller det självklara – att lycka är individuellt, och att man själv vet bäst vad som gör en lycklig.

Men det finns mycket som kan göra oss lyckliga, även sådant vi kanske inte ens tänker på. I förra inlägget fokuserade vi på hormoner som påverkar detta, och som gör oss lyckliga. Nu ska vi istället fokusera på vad vi själva kan göra för att öka produktionen av dessa hormoner. Mindre saklig information och mer konkreta tips, helt enkelt!

Ät dig lycklig

Ja, det finns faktiskt livsmedel som kan göra oss lyckliga. Väldigt många dessutom. Några av dessa är bananer, havregryn, ägg, choklad, ananas, lax och kikärtor. Varför dessa livsmedel ökar lyckonivån har du kanske redan listat ut? Precis – lyckohormoner. Lax innehåller t ex B-vitaminer som behövs för att producera Serotonin och Dopamin, choklad ökar nivåerna av samma hormoner, havregryn hjälper produktionen av tryptofan och från detta bildas Serotonin och så vidare.

Men det finns flera anledningar. Havregrynen har till exempel en lugnande effekt på hjärnan, bananer innehåller mycket naturligt socker som ökar din energi och styrka, ananas är såväl ångestdämpande som antiinflammatoriskt (och rik på C-vitamin) och lax innehåller Omega 3 som är bra för en massa saker – bland annat humöret. Och detta är bara ett fåtal exemplar.

Mat gör oss lyckliga, helt enkelt. Och om den dessutom är god så kan ju bara det göra oss lite extra glada, eller hur?

Avslappning

Meditation, avslappning eller bara några minuters lugn andning. Ja, det kan faktiskt göra oss lyckligare. Förutom att det gör dig avslappnad och minskar stress så förbättrar det även ditt immunförsvar och – här kommer det – frigör Endorfiner!

Hur gör man då? Ja, det finns förstås många olika sätt och det viktigaste är att hitta en metod som passar dig. Sitt eller ligg bekvämt, blunda och andas långsamt. Vart, när och hur du gör det är helt upp till dig – men en lugn plats är förstås att föredra. Och tre minuter om dagen räcker faktiskt.

Gör sådant som gör dig glad

Ja, detta känns väl egentligen självklart? Ändå är det lätt att glömma bort. Vi har alla sådant som gör oss glada, och det är där vi ska lägga vår tid – så mycket tid som möjligt. Det behöver inte alltid vara stora, dyra, tidskrävande saker som resor och liknande. Det finns antagligen minst lika många småsaker – förmodligen flera – som gör dig glad. Och att lägga tid på sådant är ett otroligt effektivt sätt att bli lycklig.

Så vad gör dig glad? Ett glas vin och en bra bok? Ett härligt skumbad med levande ljus? En romantisk middag med din älskling? En långpromenad? En bra tidning? Att hitta på något roligt med dina barn? Att träffa vänner? Att träna? Eller att sitta på ett mysigt café? Ja, det finns förmodligen en hel del. Se till att göra sådana saker så ofta som möjligt.

Ljus, ljus och ännu mera ljus!

Du vet förmodligen redan hur viktigt det är med ljus. Av flera anledningar. Bland annat så ger solen väldigt mycket D-vitamin, och detta lagras så att vi – förhoppningsvis – ska klara oss hela vintern. Alla mår dock bättre av att ta tillskott med D-vitamin under vintern, men under sommaren är det viktigt att passa på att få så mycket sol som möjligt.

Även under vintern är det viktigt att vara utomhus när det väl är ljust ute. Det är också bra att ha många ljuskällor hemma, så att man kan få lite ljus på det sättet också – även om dagsljuset är överlägset bäst. Det finns även lampor som ger ett bättre ljus än vanliga lampor, liknande dagsljuset. Att införskaffa en sådan kan vara en bra idé, eller gå på så kallad ”ljusterapi”.

Tänk positivt

Du kan faktiskt tänka dig lycklig. Hjärnan kan nämligen inte skilja på ”verkligt” och ”overkligt”, och därmed är det avgörande inte vad som händer utan hur du tänker om det. Det är dina tankar som påverkar hur hjärnan reagerar, och det positiva är att man kan träna på just detta – att tänka positivt.

Det finns många olika metoder som bygger på just detta. Affirmationer och attraktionslagen till exempel. Affirmation betyder ”bekräftelse” och handlar om att tänka – eller säga – positiva saker om sig själv. Attraktionslagen handlar istället om att få det man vill ha genom att tänka att man kommer att få det, men här handlar det mer om att verkligen tro på det – desto mer du tror, desto större är sannolikheten att det kommer att inträffa.

Men det finns förstås andra sätt. Ett sätt kan till exempel vara att helt enkelt försöka tänka positivt oftare, påminna sig själv när man har negativa tankar, och ha som mål att man alltid ska se det positiva i alla situationer – så långt det är möjligt, förstås. 

Motionera

Oavsett om det handlar om fysiskt eller mentalt välmående, bra sömn, mer energi eller just att bli lycklig så är motion en viktig ingrediens. Det finns nämligen oändligt många fördelar med att träna, eller utföra någon form av fysisk aktivitet.

När det gäller motion och lycka så handlar det återigen om att fysisk aktivitet får lyckohormonerna att utsöndras. Och som sagt så får vi ut mycket mer än så av träning – bättre kondition, bättre sömn, mindre stress, starkare kropp, ja, listan kan göras lång.

Umgås med dina nära och kära

Att ha goda relationer och spendera tid med människor man tycker om är väldigt viktigt för att man ska må bra, och vars lycklig. Det behöver inte vara så avancerat – att träffa en vän över en fika och sitta och prata, ha en trevlig familjemiddag eller liknande räcker. Och däremellan, se till att hålla kontakten. Och se till att ringa varandra, och inte bara sms:a.

Vitaminboosta

Även om du äter varierat och nyttigt så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt av varje viktig vitamin och mineral. Det finns nämligen mycket annat som kan orsaka brister. Det bästa är att regelbundet kolla upp sina värden genom ett enkelt blodprov, och att alltid ta ett multivitamintillskott. Om du vet att det är någon vitamin eller mineral som du har extra svårt att få i dig så kan du dessutom ta ett tillskott med just det. Men framför allt, håll koll på dina värden.

Vitaminer och mineraler är nämligen något vi är beroende av för att må bra såväl fysiskt som psykiskt, och till exempel nedstämdhet är ett vanligt symptom vid många olika brister. En anledning till det är att en del vitaminer, till exempel B-vitaminer, behövs för att producera Serotonin och Dopamin.

Vad är viktigt för dig?

Även om allting ovan är väldigt viktigt så kan detta vara det allra viktigaste. Ställ dig frågan ”Vad är viktigast för mig – vad är allra viktigast i mitt liv?” När du har svarat på den frågan så har du svaret på hur du verkligen blir lycklig, på riktigt. Gör ett lista med ett fåtal saker, och rangordna dessa. Högst troligt handlar minst en punkt om människor i din omgivning – ”mina barn”, ”min familj”, ”mina vänner”, ”mina föräldrar”, ”min man/fru” eller ”mitt syskon” till exempel. Kanske finns det även en hobby som är väldigt viktig för dig, en plats som betyder väldigt mycket och som du gärna besöker, en dröm du har haft länge eller något helt annat.

Och sedan? Ja, sedan påminner du dig själv om att det är du som bestämmer över ditt liv, och om det är dessa människor eller dessa saker som gör dig lycklig, då är det såklart dessa personer eller saker du ska lägga din tid på. Att välja bort jobbet helt och lägga all tid på det som är viktigt är förstås inte rimligt, men att prioritera är fullt möjligt. Kanske kan du gå ned i tid för att få mer tid till det som är viktigt, eller ta bort någonting annat som tar upp mycket tid men som inte är lika viktigt.

Det finns nästan ingen som kan sluta jobba helt, och kanske finns inte ens möjligheten att gå ned i tid för tillfället. Men kom ihåg att det är människor, upplevelser, kärlek och frihet som gör en lycklig – inte ett överflöd av pengar. Så jobba inte mer än vad du behöver, men lägg så mycket tid som möjligt på det som är viktigt. Det som människor oftast ångrar på dödsbädden handlar just om detta, bland annat. Nämligen att man jobbade mycket istället för att spendera tid med sina barn, och att man inte hade så bra kontakt med sina vänner. Tänkvärt, eller hur?

Andra saker som kan göra dig lycklig(are):

  • Tacksamhet. Kanske börja skriva ned 5 saker varje dag som gör dig lycklig?
  • Lev i nuet. Släpp allt som har varit, grubbla inte över framtiden, livet är här och nu.
  • Grubbla inte över problem, fokusera på att hitta lösningar istället.
  • Sluta jämföra dig med andra.
  • Lägg inte ned tid och energi på människor som inte är bra för dig.
  • Låt inte dina drömmar förbli drömmar, se till att de blir verklighet.
  • Testa nya saker, och lär dig nya saker.
  • Gå ut i naturen.
  • Sluta stressa.
  • Bli ekonomisk, och se över din ekonomi.
  • Vårda dina relationer.
  • Se till att sova tillräckligt. Att sova bra är viktigt för att man ska må bra.
  • Lär dig att förlåta. Inte för någon annans skull, utan för din egen.
  • Skratta ofta. Det får lyckohormonerna att flöda och gör dig ännu gladare!
  • Åk bort ibland. Det behöver inte vara långt eller länge, det viktiga är att du får miljöombyte då och då.
  • Försök glädjas med andra istället för att bli avundsjuk, för avundsjuka är verkligen totalt meningslöst.
  • Lägg av med dåliga vanor, och lägg till bra vanor.
  • Utmana dig själv regelbundet.
Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *