Så gör du träningen roligare

Förena nytta med nöje (läs: tv!)

Om du tränar hemma så har du ett ypperligt läge att göra det framför tv:n. Motionscykel och löpband/gåband passar perfekt här, men det fungerar egentligen med vilken träning som helst. Så starta favoritserien eller en spännande film och sätt igång! Du kommer förmodligen inte ens att märka att du tränar.

Lyssna på musik

Det här är ett välkänt tips, men det fungerar faktiskt. Bra musik gör dig mer peppad, och du får dessutom något annat att koncentrera dig på så att träningen går fortare. Anpassa gärna spellistan efter träningen, eller efter dig själv. Om du till exempel är svårstartad så behöver du kanske ha favoritlåtarna i början, eller om du tycker att det känns extra tungt mot slutet så behövs de kanske då istället.

Om du inte är så mycket för att träna till musik så kanske en bra podd eller en spännande ljudbok passar bättre, om du föredrar sådant.

Träna tillsammans

Allting blir roligare om man gör det tillsammans med andra. Tvinga med din partner eller boka in ”träningsdejter” med bästa vännen. Det kan faktiskt vara ett ganska roligt sätt att umgås på, och definitivt mer hälsosamt än att ta en fika eller gå ut på krogen. Om ni tränar tillsammans så kommer risken att du vill skippa träningspasset förmodligen minska rätt rejält, om skulle du försöka så har du någon som hindrar dig.

Vad och hur ni tränar spelar ingen större roll, kanske kan ni börja med powerwalks eller joggingturer för att sedan skaffa gymkort och ses på gymet några gånger i veckan? Eller så träffas ni hemma hos varandra och kör ett träningspass tillsammans – kanske olika varje gång? Yoga eller dans eller någonting helt annat, det finns mycket att välja mellan!

Hitta en träningsform du tycker är rolig

Det här är bland det viktigaste när man börjar träna, att hitta någonting man tycker är roligt. Om man inte gillar träningsformen är risken stor att man snart tröttnar och slutar träna. Dessutom ska träningen inte kännas jobbig – tvärtom. Poängen är att man ska fastna för träningen och gilla att genomföra den, på så sätt blir det lättare att hålla sig aktiv i längden – allra helst hela livet.

Så prova dig fram. Gillar du inte att gå på gym, till exempel, så finns det mycket annat att välja mellan. Det känns kanske omöjligt, men jag kan nästan garantera att du kommer att hitta någonting du tycker är roligt. För det finns garanterat något som passar alla. Dans, badminton, jogging, yoga, simning, squash, crossfit, skridskor, skidåkning, fotboll, innebandy – ja, du förstår nog poängen. Träning måste inte vara ett svettigt pass på ett gym, det kan lika gärna vara en skön simtur utomhus en sommardag, ett roligt danspass med vännerna, mysig skridskoåkning med älsklingen eller att spela fotboll med barnen. 

Nya träningskläder

Det här kan förmodligen vara det konstigaste du kommer att höra i dag, men det finns faktiskt studier (nåja, en studie åtminstone) som bevisar att nya, snygga träningskläder kan få oss att prestera bättre. Våra kläder påverkar nämligen vårat beteende och attityd, och undermedvetet styr de dessutom hur vi agerar. Det låter konstigt, men kan absolut vara värt att testa. Kanske dags att investera i nya träningskläder?

Belöna dig själv

Nej, självklart ska du inte unna dig en stor chokladkaka eller någonting annat onyttigt efter träningspasset. Men däremot kan du absolut unna dig ett skönt bad, en bra tidning, en extra god middag eller någonting annat du tycker om. Tänk på belöningen under träningspasset, och påminn dig själv om att du kommer allt närmare ditt mål – och din belöning – för varje steg.

Följ och gilla oss:
error

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *