10 tips för att gå ned i vikt

”Det är ju bara att sluta äta onyttigt”, ”Du får väl börja träna bara”. Nej, att gå ned i vikt är väl inte så enkelt som många vill påstå. Det kan vara svårt att komma igång, att hitta motivation, att hålla fast vid sina förbättrade vanor – eller att veta hur man ska göra.

Och därför har vi samlat 10 bra tips, för att hjälpa dig – oavsett om du behöver hjälp att komma igång, hjälp att hitta ny motivation, eller behöver lägga i en extra växel. Välj ut ett eller ett par tips att börja med och öka sedan successivt – eller testa dig igenom alla, en i taget, och håll fast vid dem som du fastnar för.

1: Håll koll på vikt eller mått – eller låt bli.

Så här är det; vikten är egentligen ganska oviktig när det gäller viktnedgång, och måtten likaså. Du kommer högst troligt att se och känna förändringen ändå, och när allt kommer omkring är det bättre att känna efter när kroppen känns bäst än att stirra sig blind på en siffra. Så när allt kommer omkring så behöver du varken våg eller måttband. Men de kan faktiskt ge väldigt mycket motivation. Så om det motiverar dig – väg dig eller använd måttband regelbundet. Om du däremot blir stressad av det eller tycker att det är mer en nackdel än fördel, då bör du förstås låta bli.

2: Hitta en träningsform som du tycker är rolig.

Det här har du säkerligen hört förut, men det är faktiskt det bästa tips du kan få. Träning är en viktig del för viktnedgång, det förbränner kalorier och ökar din ämnesomsättning och inte minst så bygger det upp din kropp. Det är bra på så många sätt, och inte bara för viktnedgång. Men om du ska fortsätta göra det flera gånger i veckan under lång tid, allra helst livet ut, så måste du tycka att det är kul.

Tänk på att det finns oändligt många träningsformer. Dans, promenader, löpning, tennis, badminton, gym, yoga, aerobics, klättring, cykling – listan kan göras lång. Det finns garanterat någonting som du tycker är roligt att göra. Så tänk mindre på vad som förbränner mest kalorier och mer på vad du tycker är roligt, för det viktigaste är att träningen faktiskt blir av.

3: Variera träningen.

Kanske var det svårt nog att hitta en träningsform som kändes kul, men det bästa är om du kan hitta flera. Dels för att det minskar risken att du ska tröttna på träningen, men också för att det är bra att träna på flera olika sätt. Annars är risken stor att du enbart tränar styrka och inte lika mycket kondition, eller att du bara tränar vissa kroppsdelar.

Om det är svårt att hitta olika träningsformer som känns intressanta så kan det vara en bra idé att helt enkelt testa olika. Fundera på vilken typ av träning du inte har testat ännu, säkerligen finns det väldigt många även om du inte kommer på så många med en gång. Sedan är det bara att prova dig fram.

4: Unna dig, men sällan och lite.

Självklart måste man kunna unna sig sådant man tycker är gott ibland, men då är det viktigt att tänka på två saker – hur ofta och hur mycket. Varje dag är förstås ingen bra idé, men någon gång i månaden är ingen större fara – eller en kväll i veckan, om du vill det. Men det får aldrig bli för mycket, och ju oftare du unnar dig, ju mindre får du äta.

Kanske behöver du ha en dag i veckan eller varannan vecka då du tillåter dig att äta en liten chokladbit, om det motiverar dig så är det förmodligen det bästa. Men om du hellre vill kunna unna dig när du känner för det, och vet att du kan hålla dig till någonting litet och en enstaka gång, då kan du förstås göra så. Se dock till att inte köpa mer än vad du ska äta, även om det blir billigare att köpa mer. Att köpa upp och låta det ligga hemma är aldrig en bra idé – försök helt enkelt undvika att ha sådant som är onyttigt hemma.

5: Drick vatten.

Alla vet att man bör dricka vatten varje dag, men långt ifrån alla gör det. Om du har slarvat med vattenintaget tidigare så är det ett utmärkt tillfälle att sluta slarva nu, när du ska gå ned i vikt. Varför du bör dricka vatten vet du förmodligen redan, och det skulle krävas många sidor för att berätta om alla fördelar med vatten, men bland annat så minskar det hungerkänslorna och förbränner faktiskt kalorier. Dessutom hjälper det dig att prestera bättre när du tränar.

6: Ät fullkorn.

Försök att välja fullkorn så ofta som möjligt. Förutom att det är nyttigt så mättar det bättre, vilket gör att du äter mindre och håller dig mätt längre. Perfekt när du vill gå ned i vikt.

Du bör äta fullkorn varje dag, och allra helst vid varje måltid. Välj fullkornsbröd framför vitt bröd, fullkornspasta istället för vanlig pasta och så vidare.

7: Ät långsamt.

Det här är verkligen någonting som kräver träning, och det är så lätt att glömma bort det, men när man väl har vant sig så blir det en självklarhet – och definitivt värt det.

Låt alla måltider ta tid, helt enkelt. På så sätt hinner du känna av när du blir mätt och undviker att överäta, och när du tuggar maten ordentligt så hjälper du dessutom till med förbränningen vilket är en stor fördel. Ja, det finns många fördelar, men framför allt att du blir mätt fortare och äter mindre – och går ned i vikt.

8: Sov dig i form.

Ja, nästan i alla fall. Sömnen är som bekant viktig för många saker, däribland vikten. Det handlar delvis om att kroppen fungerar bättre när den är utvilad, men också att du orkar mer och gör bättre val. Om du sover dåligt så orkar du kanske inte träna, och tänker mindre på hur du äter, samt blir mer sötsugen. Bra sömn är alltså A och O för viktnedgång – och för väldigt mycket annat också.

9: Vardagsmotionera.

Det här är också väldigt viktigt. Vardagsmotionen gör större skillnad än vad du tror, och det är så enkelt att du knappt ens märker det. Ta trapporna istället för hissen, försök gå eller cykla istället för att ta bilen, parkera en bit ifrån din destination eller gå av bussen någon hållplats innan, gå omkring medan du pratar i telefon och så vidare. Sådana små saker kan göra väldigt stor skillnad. Försök att röra på dig hela tiden, när du sitter i soffan kan du till exempel träna armarna eller lyfta foten från golvet för att träna knäna, eller varför inte skaffa en motionscykel eller gångband och träna framför tv:n?

Exempel på vardagsträning som förbränner 300 – 400 kalorier per timme: Spela fotboll med barnen, städa lägenheten eller huset, ta en promenad, tvätta bilen, klipp gräsmattan.

10: Träna hårdare.

Tänk på att successivt öka träningen, på olika sätt. Träna hårdare, oftare eller längre. När träningen blir en rutin så vänjer sig kroppen vid den. Och visst är det bra om träningen blir rutinmässig och en självklar del i vardagen, men när kroppen vänjer sig vid den så behöver den nya utmaningar – inte minst när du ska gå ned i vikt. Du kan också byta träningsform, det viktiga är att du gör någonting annorlunda, och allra helst lite hårdare. Kanske kan du variera mellan några olika träningsformer, och göra träningspassen hårdare och hårdare varefter du blir starkare?

Följ och gilla oss:
error

One thought on “10 tips för att gå ned i vikt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *